Etusivu » Urheilu » Jalkapallon turvallinen harrastaminen

Jalkapallo on maailman suosituin urheilulaji hyvästä syystä. Se on helppo laji oppia jo nuorella iällä ja se on mahtava kuntoilumuoto. Sen lisäksi jalkapallo on jännittävä ja vauhdikas peli, jonka pelaaminen on hauskaa. Mutta jalkapallo on myös kontaktilaji, minkä vuoksi sen harrastamisen yhteydessä syntyy aina väistämättä vammoja. Yhteentörmäykset muiden pelaajien kanssa voivat johtaa ruhjeisiin ja jopa aivotärähdyksiin. Jalkapallon vaatima runsas juokseminen voi johtaa venähdyksiin ja revähdyksiin tai muihin lihasvammoihin. Tässä artikkelissa käydään läpi vinkkejä jalkapallon mahdollisimman turvalliseen harrastamiseen. 

Turvallisuuden merkitys jalkapallossa

Kun jalkapallolla on niin monta harrastajaa ympäri maailmaa tänä päivänä, on täysin luonnollista ja odotettavaa, että moni myös satuttaa itsensä jalkapalloa pelatessaan. Onneksi suurin osa jalkapalloon liittyvistä vammoista on lieviä, mutta myös vakavia vammoja saattaa tapahtua, kuten esimerkiksi murtuneita luita tai aivotärähdyksiä. 

Pelaamiseen liittyy aina loukkaantumisriskejä. Jos pelaat jalkapalloa esimerkiksi PlayStation-konsolilla, pasianssia tietokoneellasi tai pyöräytät kuulaa netissä, tilanne on tietenkin toinen, mutta ulkona oikean pallon ja oikeiden pelaajien kanssa saattaa aina tapahtua loukkaantumisia yhteentörmäyksissä, kaatumisissa ja muissa yllättävissä tapahtumissa. 

Yleisin jalkapalloon liittyvä vamma on nilkan venähtäminen, muita yleisiä vammoja ovat esimerkiksi reiden tai pohkeen rasitusvammat, nivusvammat, sääriluun murtumat, polvivammat (muun muassa ristisidevammat) sekä aivotärähdykset. Lisäksi pelaajat voivat kärsiä useista erilaisista liikarasituksen aiheuttamista vammoista, kuten jännetulehduksista tai välilevyvammoista tai liikapelaamisen aiheuttamista rasitusmurtumista. 

Jalkapallossa pelaajalla ei tarvitse olla juurikaan varusteita, sillä perusvarusteisiin kuuluvat oikeastaan vain nappulakengät ja säärisuojat, mutta on syytä käydä läpi hieman näiden tärkeimpien varusteiden merkitystä ennen pelaamisen aloittamista. Yksi tärkeimmistä valinnoista on oikeanlaisten nappulakenkien valinta. Valitse kengät, joissa on valetut nappulat tai kohokuvioinen pohja. Ruuvattavilla nappuloilla varustetut kengät nostavat loukkaantumisriskiä, joten käytä sellaisia vain, kun tarvitset ylimääräistä pitoa esimerkiksi märällä kentällä tai korkeassa nurmikossa. Varmista joka kerta pelatessasi, että kengät sopivat hyvin ja nauhat ovat tiukalla. 

Jos jalkapallon pelaajat loukkaantuvat jalkojen alaosista, se johtuu yleensä siitä, että heillä ei ole asianmukaisia säärisuojuksia. Hyvä säärisuojus muotoutuu säären mukaan, päättyy juu polven alle ja istuu tiukasti nilkkaluun ympärille. Kun menet ostamaan säärisuojuksia, ota mukaasi jalkapallosukkasi ja nappulakenkäsi, että saat varmasti sinulle sopivan ja hyvin istuvan yhdistelmän. 

Jalkapallosukkien tarkoitus on pitää säärisuojasi paikoillaan ja niitä tulee käyttää aina kun harjoittelet tai pelaat. Muihin suojiin kuuluu ainakin hammassuoja. Hammassuojat ovat hyvä tapa suojata hampaitasi, huuliasi, poskiasi ja kieltäsi. Hammassuojien käyttöä suositellaan kaikille jalkapallon pelaajille. Maalivahtien kannattaa käyttää pitkähihaisia paitoja, housuja tai shortseja pehmusteilla sekä erityisiä maalivahdin hanskoja, jotka suojaavat käsiä laukauksia torjuttaessa.

Ennen kentälle astumista

Jalkapallokauden aloittaminen hyvässä fyysisessä kunnossa ei pelkästään auta sinua kehittymään pelaajana, vaan se auttaa myös pitkällä tähtäimellä ehkäisemään loukkaantumisia. Aloita kuntoilu ja oikean ruokavalion noudattaminen muutamaa kuukautta ennen kauden alkamista. Tai mikä parempaa, harjoittele säännöllisesti ja noudata tervettä ruokavaliota koko vuoden ympäri, niin sinun ei tarvitse huolehtia hyvään kuntoon pääsemisestä kautta ennen. 

Kannattaa pitää mielessä myös eräitä muita asioita ennen pelaamisen aloittamista. Olipa kyseessä sitten harjoitukset tai peli, tutki kenttä reikien tai muiden esteiden kuten roskien tai rikkoontuneen lasin varalta. Pidä varalla ylimääräisiä palloja ja varusteita kentän ulkopuolella ennen pelin aloittamista. Lämmittele ja venyttele aina ennen pelaamista. Tee haarahyppyjä tai juokse paikallasi muutaman minuutin ajan lämmitelläksesi lihaksesi ennen venyttelyä. 

Dynaaminen venyttely, joka voi olla osa lämmittelyäsi, on liikkumiseen perustuvaa venyttelyä, jossa käytetään lihaksia venyttämään itseään. Se eroaa perinteisestä staattisesta venyttelystä, koska venyttävää asentoa ei pidetä koko ajan yllä. On hyvä idea venytellä myös pelin tai harjoitusten jälkeen. Tarkista kentän lisäksi myös maalien turvallisuus. Maalien täytyy olla turvallisesti kiinni maassa, ja maalitolppien pitää olla kunnolla pehmustettuja, että loukkaantumisriski pienenee maalivahdin tai pelaajien törmätessä niihin. 

Pelin aikana

Tunne ja noudata jalkapallon sääntöjä. Epäturvallinen pelaaminen on suuri tekijä loukkaantumisten aiheutumisessa ja se voi johtaa kortin saamiseen sekä jopa ulosajoon kentältä. Itse asiassa joissain liigoissa sinut voidaan sulkea pois ylimääräisistä peleistä, jos toistat rikkeen uudelleen. Pidä pääsi ylhäällä ja huomioi joukkuekaverisi ja vastustajat kaikkina aikoina. Törmäyksiä sattuu todennäköisemmin, jos ryntäät sokeasti ympäri kenttää etkä kiinnitä huomiota muihin pelaajiin.  

Opettele ja käytä oikeanlaisia tekniikoita, varsinkin pallon puskemisessa. Pallon puskeminen voi loukata pääsi ja niskasi, jos et tee sitä oikealla tavalla. Jos et tiedä, missä muut pelaajat ovat, sinulla on riskinä kolauttaa päät yhteen toisen pelaajan kanssa, jos hyppää puskemaan palloa. Ja suojele puskiessasi kieltäsi – pidä suusi kiinni ja kieli kaukana hampaista puskutilanteessa. 

Jos loukkaannut tai tunnet kipua pelin aikana, pyydä päästä pois kentältä äläkä jatka pelaamista, ennen kuin kipu on hellittänyt. Kivun kanssa pelaaminen voi tuntua urhealta, mutta se voi kasvattaa loukkaantumisen vakavuutta ja saattaa pitkää sinut sitä kautta kentän sivussa pidempiä aikoja. Pidä huolta siitä, että peli- ja harjoittelukentilläsi on saatavilla ensiapupakkaus, ja että joku osaa myös käyttää sitä. 

Valmistaudu hätätilanteisiin. Lasten pelatessa lähettyvillä tulee aina olla vastuussa oleva aikuinen tai on oltava suunnitelma yhteydenottoa varten lääkintähenkilökuntaan, niin että he voivat hoitaa nopeasti aivotärähdyksiä, murtumia, sijoiltaan menoja tai muita vakavia loukkaantumisia. Pidä jalkapallo hauskana. Se on kuitenkin luultavimmin syy, miksi olet ylipäätään aloittanut lajin harrastamisen. Noudata perustason turvallisuuden varotoimia ja pysy valppaana ympärilläsi tapahtuvista asioita, niin voit välttää useimmat loukkaantumiset. Näin pystyt pysymään kentällä – juuri missä haluatkin olla. 

Comments are closed.