Etusivu » Urheilu » Pähkinät joita syödä parempaan terveyteen

Pähkinät on syndikoitu päivittäinen ja sunnuntai-amerikkalainen sarjakuva, jonka on kirjoittanut ja havainnollistanut Charles M. Schulz, joka juoksi 2. lokakuuta 1950 ja helmikuun 13. päivän 2000 välisenä aikana. Maapähkinät ovat sarjakuvien suosituimpia ja vaikutusvaltaisimpia, sillä kaikkiaan julkaistiin 17 897 raitaa, mikä tekee siitä ”kiistatta yhden ihmisen koskaan puhuneen tarinan”. Maapähkinät juoksivat 1960-luvun puolivälissä ja loppupuolella yli 2600 sanomalehdessä, joiden lukijakunta oli noin 355 miljoonaa 75 maassa, ja se käännettiin 21 kielelle. Se auttoi neljän paneelin gag-nauhan sementtinä vakiona Yhdysvalloissa, ja yhdessä sen tavaran kanssa Schulz sai yli 1 miljardin dollarin.Nauha keskittyy kokonaan pienten lasten sosiaaliseen ympyrään, jossa aikuiset ovat, mutta joita on harvoin nähty tai kuultu. Päähenkilö Charlie Brown on liva, hermostunut ja itseluottamusta. Hän ei kykene lentämään leijaa, voittamaan baseball-pelin tai potkimaan jalkapalloa, jota hänen vitsaamattoman ystävänsä Lucy hallitsee, joka aina vetää sen pois viime hetkellä.Maapähkinät ovat yksi lukutaidosta, jossa on filosofisia, psykologisia ja sosiologisia aavistus, joka kukoisti 1950-luvulla. Nauhan huumori (ainakin 60-luvun huippunsa aikana) on psykologisesti monimutkainen, ja hahmojen vuorovaikutus muodosti suhteita, jotka ajoivat nauhaa. Maapähkinät saavuttivat huomattavan menestyksen televisiotoiminnoillaan, joista monet, kuten A Charlie Brownin joulu ja It’s the Great Pumpkin, voittivat tai olivat ehdokkaita Emmy-palkinnoille.

Terveellisimmät pähkinät

Useat pienet tutkimukset ovat havainneet, että mantelirikkaan ruokavalion syöminen voi vähentää ”huonoja” LDL-kolesterolia, kokonaiskolesterolia ja hapettunutta LDL-kolesterolia, joka on erityisen haitallista sydänterveydelle. Yhdessä suuremmassa tutkimuksessa yhdistettiin viiden muun tutkimuksen tulokset ja todettiin, että todisteet eivät riitä osoittamaan, että mantelit parantavat epäilemättä kolesterolia. Kuitenkin matalan kalorisen ruokavalion osana kulutetut mantelit voivat auttaa painonpudotukseen ja verenpaineen alenemiseen ihmisillä, jotka ovat ylipainoisia tai lihavia. Lisäksi manteleiden on osoitettu vähentävän tulehdusta tyypin 2 diabetesta sairastavillaSamoin kuin mantelit, pistaasipähkinät voivat parantaa kolesterolitasoja – syömällä 56–84 grammaa päivässä voi auttaa lisäämään ”hyvää” HDL-kolesterolia. Pistaasipähkinät voivat myös auttaa parantamaan muita sydänsairauksien riskitekijöitä, mukaan lukien verenpaine, paino ja oksidatiivinen tila. Oksidatiivinen tila tarkoittaa hapettuneiden kemikaalien veritasoja, jotka voivat vaikuttaa sydänsairauksiin.

Pähkinät näyttävät parantavan monia sydänsairauksien riskitekijöitä

Pähkinät näyttävät parantavan useita sydänsairauksien riskitekijöitä, jotka voivat johtua niiden korkeasta ALA-pitoisuudesta ja muista ravintoaineista. Useat suuret tutkimukset ovat havainneet, että saksanpähkinöiden syöminen pienensi merkittävästi kokonaiskolesterolia ja ”huonoa” LDL-kolesterolia samalla, kun se nosti ”hyviä” HDL-kolesterolitasoja. Ne voivat myös parantaa muita sydänterveyteen liittyviä tekijöitä, mukaan lukien verenpaine ja verenkierron normaali verenkierto. Lisäksi saksanpähkinät voivat auttaa vähentämään tulehdusta, joka voi vaikuttaa moniin kroonisiin sairauksiin.Useat tutkimukset ovat tutkineet, voivatko ruokahalut, joissa on runsaasti cashewpähkinöitä, parantaa metabolisen oireyhtymän oireita. Eräässä tutkimuksessa todettiin, että ruokavalio, joka sisältää 20% kaloreista cashewpähkinöistä, paransi verenpainetta ihmisillä, joilla oli metabolinen oireyhtymä.

Pähkinöiden terveysseuraukset

Brasilialainen pähkinä

Jotkut pähkinät ovat tietyissä ravintoaineissa korkeampia kuin toiset. Esimerkiksi vain yksi Brasilian pähkinä tarjoaa yli 100% seleenin päivittäisestä referenssitulosta. Pähkinöiden hiilipitoisuus on erittäin vaihteleva. Hasselpähkinöillä, makadamiapähkinöillä ja Brasilian pähkinöillä on vähemmän kuin 2 grammaa sulavaa hiilihydraattia annosta kohti, kun taas cashewpähkinöitä on lähes 8 sulavaa hiilihydraattia annosta kohti.Pähkinät ovat antioksidantteja. Antioksidantit, mukaan lukien pähkinöiden polyfenolit, voivat torjua oksidatiivista stressiä neutraloimalla vapaita radikaaleja – epävakaita molekyylejä, jotka voivat aiheuttaa soluvahinkoja ja lisätä sairauden riskiä. Eräässä tutkimuksessa havaittiin, että saksanpähkinät pystyvät taistelemaan vapaita radikaaleja vastaan ​​enemmän kuin kalat. Tutkimukset osoittavat, että saksanpähkinöiden ja mantelien antioksidantit voivat suojata solujen herkät rasvat hapettumisen vuoksi.

Comments are closed.