Etusivu » Urheilu » Vihanneksien Ja Hedelmien Monipuolinen Käyttö Ruokavaliossa

Monesti kuulee, että vihanneksien ja hedelmien käyttö on jäänyt jollakulla vähemmälle siitä syystä, että ei jaksa tehdä tai syödä salaattia tai, että ei tykkää niistä. Se miten järkyttävän suuri määrä maailmassa on erilaisia vihanneksia, marjoja, juureksia, salaatteja, papuja, syötäviä kukkia, ituja ja hedelmiä on niin laaja, että sieltä maailmasta aivan sata varmasti löytyy jotakin syötävää jokaiselle mistä tykkää. Pitää osata vain löytää omat keinonsa ja omat makunsa. Mielikuvituksella vihanneksistakin saa vaikkapa mitä ja välttämättä se perinteisen salaatin tekeminen ei kaikille sovikaan vaan vihannekset pitää nauttia jollakin muulla tavalla. Tässä muutamia vinkkejä miten vihanneksista saa enemmän irti.

Mehustaminen

Mehustaminen on yksi erittäin hyvä keino syödä omat vihannes ja hedelmäannoksensa. Hiljalleen mehuun voi piilottaa myös sellaisia makuja, mitkä eivät ennen ole menneet alas ja näin saadaan monipuolistettua pikkuhiljaa maku kerrallaan omaa ruokavaliotansa. Tuoreena puristettu yksinkertainen mehu, porkkana tai vaikkapa appelsiinimehu ei vaadi muita ainesosia. Kun mehun tekee mehustimessa tuoreeltaan ja juo heti, on sen vitamiinipitoisuus huipussaan. Kylmässä säilytyksessä olleet tuoremehut kaupasta eivät sisällä läheskään niin paljon vitamiineja, sillä pitkä säilytys ja kylmässä säilyttäminen vaikuttaa varsinkin c-vitamiini pitoisuuteen mehussa. Mitä kaikkea sitten voikaan laittaa mehustimeen on laaja skaala. Muun muassa yleisimpiä pohjia pitkille mehuille ovat mehukkaat hedelmät kuten omena, päärynä ja appelsiini sekä porkkanat ja kurkku. Näiden päälle on helppo rakennelle mitä erilaisempia juomasekoituksia. Myös inkivääristä ja sitruunasta saa tehokkaan flunssaa vastaan olevan superjuoma shotin ja punajuuri tuo upean värin juomaan kun juomaan. Myös yrtit ja salaatit voidaan lisätä mehustimeen, niiden nestepitoisuus on suhteellisen pieni, joten pohja kannattaa tehdä mehukkaammasta hedelmästä, juureksesta tai vihanneksesta. Myös marjat tuovat oman piristyksensä juomiin, mutta pakkasesta niitä ei kannata juomiin laittaa. Kurkuman kanssa kannattaa olla varovainen mehustimen kanssa, sillä se värjää helposti koko mehustimen keltaiseksi. Todella vahvoja makuja kuten chiliä ja valkosipulia ei kannata mehustimeen laittaa laisinkaan jos ei halua saada makua kaikkiin tuleviinkin mehuihin.

Smoothieen menee myös salaatti

Smoothien sekaan menee myös vihanneksista osa. Esimerkiksi kurkku ja salaatin lehdet ovat oiva lisä smoothieen. Jos tehdään vaikka makea ja hyvän makuinen persikka smoothie, voi puolikas kurkku tai ruukullinen salaatin lehtiä tuoda siihen vain raikkautta kuitenkaan pilaamatta makua. Ja näin yhtäkkiä saadaankin se päivän vihreän salaatin annos lisättyä omaan ruokavalioon. Smoothieen menee lähes kaikenlaiset pehmeämmät vihannekset ja hedelmät. Mukaan voi myös laittaa vaikkapa porkkanaa, pähkinöitä, kaurahiutaleita ja muita lisiä jos suu tuntuma ei haittaa. Salaatinlehdet tuovat paljon raikkautta ja samoin vaikkapa rouhitut mantelitkin. Uusia makuja pystyy lisäämään smoothieen ja uusia kokeiluja pystyy hyödyntämään kaikessa tekemisessä. Smoothie on helppo ja kiva aamupalana, välipalana ja illalla, mutta usein siitä ei saa niin ruokaisaa, että se riittäisi ruuaksi. Muistathan aina, että maku elämyksillä voi leikkiä ja paljon. Erilaisia ehkä hullunkurisia yhdistelmiä kannattaa ja pitää kokeilla, kuten banaania ja lakritsijuurta taikka mansikoita ja pistaasipähkinöitä sekä minttua. Yrttejä ja erilaisia makuja voi lisätä piristeeksi. Kasvisten tai hedelmien lisäksi pohja pitää kostuttaa. Yksinkertaisin keino on lisätä vain vettä, mutta usein se tuo oman vivahteensa smoothien makuun, joten kauramaito, jugurtti tai mehu voi toimia paljon paremmin pohjalla. Tässäkin voi soveltaa ja käyttää vaikkapa hedelmien mehuja säilykepurkeista hyödyksi.

Comments are closed.